top of page

Ondersteuningsplan

Scherm­afbeelding 2025-04-29 om 11.26.29.png

Welkom.

 

Samen met alle betrokkenen maken we het ondersteuningsplan Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland voor de komende jaren. Een plan dat past bij de praktijk, gedragen wordt door de mensen om wie het gaat, en waarin iedereen zich herkent.

Ben je als ouder/verzorger of door je werk betrokken bij het primair onderwijs in Noord Kennemerland en vind je het belangrijk dat alle kinderen zich hierin goed kunnen ontwikkelen?  Geef je dan op en doe mee!

​

 

Datum:   29 oktober 2025.

Locatie:  De Kultuurkoepel Kennemerstraatweg 464, 1851 NG Heiloo

Tijd:        We starten om 9.00u en eindigen rond 17.00u

​

Er is voldoende gratis parkeergelegenheid en een lekkere lunch.

 

​​

​​​

​​

​

​​​Onderstaande kwesties zijn geconstateerd in het werkveld, komen uit de Staat van het onderwijs 2025 en worden bekrachtigd met data-analyse.

​

  • De toename van deelname aan het gespecialiseerd onderwijs leidt tot knelpunten:

    • Wachtlijsten in het (V)SO

    • Schoolverzuim (thuiszitters) en vrijstellingen nemen toe

    • Minder geld om passend onderwijs op de reguliere scholen te financieren.

  • Het streven van het Salamanca-akkoord en de doelen uit de Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035 zijn nog onvoldoende vanzelfsprekend vertaald naar beleid en het mogelijk maken hiervan in de dagelijkse praktijk.

  • Samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs in de richting van inclusief onderwijs biedt kansen, maar is nog onvoldoende uitgewerkt.

  • Structurele inzet van preventief jeugdbeleid in de scholen is onvoldoende aanwezig en niet duurzaam gefinancierd en geborgd.

  • Samenwerking met gemeenten en jeugdhulp, wanneer een kind of jongere ook jeugd- en/of gezinshulp nodig heeft, verloopt niet optimaal efficiënt en effectief.

  • De overgangen voorschools-po en po/s(b)o - v(s)o voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften verlopen onvoldoende soepel/ zeer moeizaam

​

​

​

​

  • Wat is er voor nodig om de komende vier jaar goed en inclusief onderwijs te realiseren, zodat alle leerlingen in Noord-Kennemerland zich optimaal kunnen ontwikkelen op school?

Wat speelt er?

De centrale vraag:

Geef je hier op om mee te besluiten

Scherm­afbeelding 2025-06-10 om 16.33.51.png
Scherm­afbeelding 2025-06-05 om 17.54.56.png

Kaders

​

 

Wanneer het plan, dat met alle betrokkenen samen wordt gemaakt, voldoet aan de kaders, gesteld door de kaderstellende partijen dan zal het inhoudelijk worden geaccepteerd. Kaders zijn: De wet, vastliggende afspraken en financiële kaders. Download hier of onderaan de pagina het uitgebreidere kaderdocument. ​

Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 10.45.03.png

Voorbereidende gesprekken

Scherm­afbeelding 2025-05-05 om 13.03.40.png

In september 2025 vinden de voorbereidende gesprekken plaats. Hierin worden alle deelnemers gelijkwaardig voorbereid op de  besluitvormingsbijeenkomst en krijgt iedereen uitleg over wat we gaan doen. Aan iedereen wordt gevraagd wie er nog meer deel zouden moeten nemen, welke informatie iedereen nodig heeft en wat er nodig is voor hen om goed mee te kunnen besluiten. Ook wordt de deelnemers gevraagd om een e-mailadres waar de uitnodiging voor de besluitvormingsdag en het plan na de bijeenkomst naartoe gestuurd kan worden. Iedereen die deel wil nemen aan de besluitvormingsbijeenkomst wordt vooraf gesproken door de procesbegeleiders.

​

 

Procesbegeleiders

De procesbegeleiders voor dit proces zijn

Carlo Steenbergen en Anke Siegers. 

Hier kunt u ons mailen  

 

Carlo
22108EA6-3B8F-48F0-8CC2-F3C3EB8AC3E1_1_105_c.jpeg
Anke

Meer informatie

Hieronder vindt u meer informatie over dit proces. (openen met dubbelklik) U kunt dit downloaden als PDF of hier op de website verder lezen. 

Flyer Proces compleet

Scherm­afbeelding 2025-06-05 om 17.54.56.png

Algemene informatie Nieuwe Route

Scherm­afbeelding 2025-05-05 om 13.26.51.png

Deelkaart

Scherm­afbeelding 2025-06-10 om 16.33.51.png

kaders 

Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 10.45.03.png

Plan na plandag (volgt)

Grafische Hand Illustratie
bottom of page